فلبوتومی (فصد) با سرم مخصوص تحت نظر پزشک 

شنبه تا چهارشنبه 16:00 الی 21:00 / پنجشنبه 11:00 الی 18:00 / جمعه 10:30 الی 16:30

تهران، خیابان شریعتی، پایین تر از یخچال، کوچه صدیق، پلاک ۸، واحد ۱

علائم غلظت خون و راه های فهمیدن آن بدون مراجعه به پزشک

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند
علائم غلظت خون

بیماری غلظت خون یا پلی سیتمی به آهستگی رشد می کند. متاسفانه افراد زیادی مبتلا یا در خطر ابتلا به غلظت خون هستند. شناخت علائم غلظت خون کمک می کند تا سریع تر به وجود آن پی ببرید و در صدد درمان باشید. ما در این مقاله قصد داریم شایع ترین علائم وجود غلظت خون و راهکارهای موثر پیشگیری و درمان آن را بررسی کنیم. با ما در ایران فصد همراه باشید.

غلظت خون چیست؟

پیش از آنکه درباره علائم غلظت خون صحبت کنیم بیایید با خود بیماری غلظت خون آشنا شویم. زمانی که درصد گلبول های قرمز خون نسبت به حجم خون افزایش پیدا کند فرد دچار غلظت خون شده است. انعقاد و غلظت بالای خون بر کیفیت کار گلبول های قرمز و اکسیژن رسانی به اندام های بدن تاثیر منفی می گذارد. غلظت خون در افراد بالای 60 سال بیشتر مشاهده می شود اما می تواند در هر سنی ایجاد شود. کند شدن حرکت خون در رگ ها، لخته شدن خون، سکته قلبی و مغزی، بیماری های مزمن همگی پیامدهای افزایش غلظت خون در بدن است.

علائم شایع غلظت خون

علائم شایع غلظت خون

علامت شایع غلظت خون ضعف، بی حالی، سردرد و سبکی سر می باشد با این حال مشکلات غلظت خون تنها به این موارد محدود نمی شود و علائم و نشانه های زیادی را در ارتباط با غلظت خون مشاهده می کنیم. برخی از نشانه های رایج این بیماری عبارتند از:

حتما بخوانید :
علائم غلظت خون در پاها

نشانه های غلظت خون بالا

پلی سیتمی یا غلظت خون با توجه به سن، جنسیت و علت بیماری نشانه های متفاوتی دارد. یکی از راه های فهمیدن آن بدون مراجعه به پزشک توجه به علائم و نشانه ها است. نشانه های غلظت خون بالا در زنان و مردان شامل سرفه های مزمن، تنگی نفس، آپنه خواب، سرگیجه و خستگی می باشد. گاهی افراد مبتلا هیچ نشانه ای از خود بروز نمی دهند. به طور کلی با دیدن نشانه های زیر به وجود این بیماری شک کنید و سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

  • سردرد
  • گردن درد
  • تنگی نفس
  • سر شدن و خواب رفتن دست، پا و انگشتان
  • التهاب و قرمز شدن رگ های چشم
  • اختلال بینایی

حتما بخوانید :
اثرات غلظت خون بر چشم

نشانه های غلظت خون بالا

اثرات منفی غلظت خون بر سلامت

غلظت خون بیماری جدی است که هرچه زودتر باید درمان شود. در صورتی که نسبت به پیشگیری و درمان آن بی توجه باشیم عوارض این بیماری گریبانگیر ما می شود. بخشی از اثرات منفی غلظت خون بر سلامت بدن شامل موارد زیر می شود:

فرآیند تشخیص غلظت خون

دانستن علائم غلظت خون برای تشخیص بیماری کافی نیست. نشانه ها زنگ خطری برای ما هستند تا وضعیت جسمی خود را عمیق تر بررسی کنیم. بیماری پلی سیتمی با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست. فرآیند تشخیص غلظت خون شامل آزمایش های مختلفی می شود. رایج ترین روش تشخیص دادن آزمایش خون است. در آزمایش خون تمامی فاکتورهای خونی اندازه گیری می شود و می توان به راحتی سلامت غلظت خون را بررسی کرد. آزمایش های زیر برای بررسی غلظت خون تجویز می شوند.

  • آزمایش خون CBC: تعداد گلبول های قرمز، گلبول های سفید، پلاکت ها، مقدار هموگلوبین و هماتوکریت در این آزمایش محاسبه می شود.
  • آزمایش مغز استخوان
  • آزمایش ژنتیکی
  • آزمایش خون EPO: سطح اریتروپویتین خون بررسی می شود.

فرآیند تشخیص غلظت خون

علل و عوامل مؤثر در افزایش غلظت خون

تا به اینجا درباره علائم غلظت خون برای شما گفتیم اما چه چیزی باعث می شود تا دچار غلظت خون شویم؟ قبل از اینکه بخواهیم به درمان این بیماری بپردازیم باید علل و عوامل مؤثر در افزایش غلظت خون را شناسایی کنیم. اصلی ترین علتی که پزشکان برای غلظت خون معرفی می کنند نداشتن فعالیت و کم تحرکی است. مصرف بیش از اندازه نمک، داشتن اضافه وزن، مصرف الکل، استرس و اضطراب به همراه عوامل ژنتیکی از جمله مهم ترین علل ابتلا به بیماری پلی سیتمی است.

راهکارهای کنترل و کاهش غلظت خون

راهکارهای کنترل و کاهش غلظت خون کمک می کند تا خطر ابتلا به این بیماری کاهش پیدا کند. این راه حل های پیشگیرانه شامل موارد زیر می شود:

رعایت رژیم غذایی سالم

تغذیه برای مدیریت غلظت خون جزو موثرترین روش های کنترل و کاهش غلظت خون می باشد. مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی و مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان، مواد مغذی، فیبر و اسیدهای چرب امگا-3 می تواند سلامت ما را تضمین کند. در کنار مصرف مواد غذایی سودمند لازم است از مصرف غذاهای چرب و شور پرهیز کنید.

کاهش مصرف نمک

مصرف بیش اندازه نمک یکی از مهم ترین علت های بیماری غلظت خون و فشارخون می باشد. محدود کردن مصرف نمک قدم بزرگی در راستای پیشگیری و درمان غلظت خون است.

ورزش و مدیریت استرس

تاثیر ورزش و فعالیت بدنی بر غلظت خون انکار ناپذیر است. ورزش کردن و تحرک می تواند از خیلی از بیماری ها جلوگیری کند. توصیه می شود برای پیشگیری و کنترل این بیماری روزانه ورزش های سبک مانند پیاده روی را انجام دهید. ورزش های هواز ی و بدنسازی می توانند بسیار کمک کننده باشند. در کنار ورزش با مدیریت استرس و اضطراب می توانید تا حد زیادی از افزایش فشار خون و غلظت خون جلوگیری کنید. فراموش نکنید که خود ورزش کردن در کنترل اضطراب به شما کمک خواهد کرد.

تاثیر ورزش بر غلظت خون

حتما بخوانید :
ورزش برای غلظت خون

کاهش وزن

غلظت خون بیشتر در افراد چاق مشاهده می شود بنابراین کاهش وزن تاثیر بسزایی در کاهش غلظت خون دارد. با انجام ورزش، رژِیم غذایی سالم می توانید همزمان وزن کم کنید و غلظت خون خود را کاهش دهید.

مراجعه به پزشک و مصرف دارو

برای کاهش غلظت خون بهترین کار مراجعه به پزشک و مصرف دارو می باشد. پزشک با توجه به میزان و شدت بیماری برنامه درمانی مناسبی را تجویز می کند. برای اینکه با انواع داروهای غلظت خون آشنا شوید، اینجا کلیک کنید.

راه های درمان غلظت خون

در صورت تشخیص بیماری راه های درمان غلظت خون بسیاری وجود دارد. از جمله روش های درمانی موثر برای غلظت خون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خون دادن و فصد خون

از روش های موثر و مرسوم بین مبتلایان به غلظت خون استفاده از فصد خون است. با این روش حجم سلول های خونی کاهش پیدا می کند و در نهایت منجر به کاهش غلظت خون می شود. در کنار کاهش غلظت خون، فصد خون فواید دیگری نیز برای بدن دارد که شامل دفع سموم بدن، دفع مواد معدنی مازاد، دفع آهن اضافی بدن می شود. شما می توانید درمان غلظت خون در ایران فصد را با کادری مجرب و تجهیزات مجهز تجربه کنید.

بارگذاری...

حجامت و فصدخون در درمان

استفاده از داروها

با توجه به مزایا و معایب خون دادن ممکن است برخی از افراد شرایط فصد خون را نداشته باشند. برای چنین افرادی پزشک معالج داروهای مختلفی تجویز می کند. این داروها باعث رقیق شدن خون می شوند. آسپرین و پلاویکس از جمله داروهای مرسومی هستند که پس از بررسی علائم غلظت خون تجویز می شوند. شما با مصرف یک دوره درمانی 6 ماهه به سلامت کامل می رسید.

درمان های طبیعی و بدون عوارض

درست است که با فصد خون و مصرف دارو می توانید غلظت خون را درمان کنید اما اگر سبک زندگی سالمی را در پیش نگیرید باز هم دچار غلظت خون می شوید. در واقع درمان های طبیعی مکملی در کنار دو درمان دیگر است. با کمک ورزش، رژیم غذایی سالم، مصرف سبزیجات و میوه ها، استفاده از گیاهان دارویی مانند زنجبیل، چای سبز، آویشن، دارچین، زردچوبه، نعناع، عناب، گل مینا و… می توان غلظت خون را درمان کرد.

پیشگیری و مراقبت‌های پس از تشخیص غلظت خون

در صورتی که میزان هموگلوبین در زنان بیش از 52 و در مردان بیش از 56 باشد فرد دچار پرفشاری و غلظت خون شده است. راه های پیشگیری و مراقبت‌های پس از تشخیص غلظت خون بسیار زیاد است. ما در این قسمت راهکارهای درمان خانگی غلظت خون را بیان می کنیم.

حجامت و فصد خون در درمان غلظت خون

از جمله روش های سنتی برای درمان غلظت خون استفاده از حجامت، فصد خون و اهدای خون است. در فصد خون شکاف کوچکی در جداره رگ ایجاد می شود و خون فرد از بدن خارج می گردد. هدف از این کار کاهش حجم خون بیمار است. امروزه فصد خون و حجامت به شکل کاملا بهداشتی و به وسیله سوزن و کیسه مخصوص انجام می شود. شما می توانید با مراجعه به مرکز فصد خون ایران و انجام فصد خون خود را رقیق کنید. بهترین زمان برای اهدا خون، حجامت و فصد خون ساعات اولیه صبح و زمانی است که از نظر جسمی سرحال باشیم.

سخن آخر

غلظت خون می تواند به دلایل مختلفی در افراد به وجود آید. این بیماری باید سریع درمان شود زیرا تهدید جدی برای سلامتی می باشد. بررسی علائم غلظت خون کمک می کند تا زودتر به وجود این بیماری پی ببریم و به دنبال درمان باشیم. تشخیص این بیماری تنها با انجام آزمایش های مختلف ممکن است. پس از تشخیص راه های درمانی مختلفی برای آن وجود دارد که در این مقاله به معرفی آن پرداختیم.

اشتراک گذاری در:

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد *