فلبوتومی (فصد) با سرم مخصوص تحت نظر پزشک 

شنبه تا چهارشنبه 16:00 الی 21:00 / پنجشنبه 11:00 الی 18:00 / جمعه 10:30 الی 16:30

تهران، خیابان شریعتی، پایین تر از یخچال، کوچه صدیق، پلاک ۸، واحد ۱

ارتباط خطرناک: غلظت خون و لخته‌های کشنده

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند
غلظت خون و لخته خون

داشتن غلظت خون، به این معنی است که شما در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون هستید. غلظت خون به خودی خود بیماری نیست، بلکه نتیجه سایر شرایط عروقی است. غلظت خون به دلیل تعداد زیاد سلول های خونی در گردش یا عدم تعادل در سیستم لخته شدن خون ایجاد می شود. با توجه به این موارد، باید گفت که غلظت خون بیماری جدی و خطرناکی محسوب می شود، چرا که عوارض خطرناکی را با خود به همراه داشته و برخی از این عوارض گاها می تواند به قیمت جان بیماران تمام شود. از این جهت است که شناسایی این بیماری و درمان به موقع آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

علائم غلظت خون چیست؟

علائم غلظت خون در برخی افراد می تواند با یکدیگر متفاوت باشد، اما به صورت کلی می توان علائم غلظت خون را به صورت زیر، شرح داد:

  • ضعف
  • سردرد
  • خارش
  • کبودی
  • خستگی
  • سرگیجه
  • درد شکم
  • درد مفاصل
  • خارش پس از دوش حمام
  • تعریق زیاد
  • قرمزی کف دست و کف پا

در صورتی که هر یک از این علائم را در خود و یا اطرافیان مشاهده کردید، بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و نسبت به درمان اقدام کنید.

غلظت خون چگونه سبب ایجاد لخته خون می شود؟

غلظت خون در اثر پروتئین های سنگین یا گلبول های قرمز زیاد در گردش خون، ایجاد می شود. تعداد زیاد گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها باعث غلظت خون می شود. در برخی موارد نیز سرطان می تواند باعث غلظت خون در بیماران شود. زمانی که تعداد گلبول های قرمز در خون بیش از حد ممکن شود، غلظت خون رخ داده و ویسکوزیته خون پایین می آید. در صورتی که این شرایط درمان نشود و ادامه داشته باشد، با کاهش سرعت جریان خون و تجمع پلاکت و سایر عوامل لخته سازی، لخته خون در بدن شکل گرفته و منجر به مشکلات جبران ناپذیر خواهد شد.

غلظت خون و لخته شدن خون

لخته های خون در بدن چگونه تشکیل می شوند؟

همه لخته های خون، به دلیل غلظت خون ایجاد نمی شوند. لخته‌های خونی که منجر به حملات قلبی و سکته می‌شوند، می‌توانند هنگام تماس خون رقیق با پلاک تشکیل شوند که باعث ایجاد لخته خون می‌شود. برخی از لخته های خون ناشی از جریان خون کند یا گردش خون ضعیف است، که این مورد دقیقا زمانی اتفاق می افتد که بیمار مبتلا به غلظت خون باشد. افرادی که در هواپیما یا ماشین سواری طولانی هستند، اگر به اندازه کافی کشش نداشته باشند، به دلیل جریان خون کند در پاها، مستعد لخته شدن خون هستند. افراد چاق مستعد لخته شدن خون هستند زیرا خون آنها کندتر جریان دارد. ضربان قلب نامنظم به نام فیبریلاسیون دهلیزی، باعث لخته شدن خون می شود، زیرا جریان خون کند در قلب جریان دارد.

به طور کلی، در هر کجا که غلظت خون موجب کند شدن جریان خون شود، می توان انتظار بروز لخته خون را داشت.

عوارض غلظت خون و لخته شدن خون در بدن چیست؟

  • آمبولی ریه
  • سکته مغزی
  • حمله قلبی
  • ترومبوز وریدی عمیق
  • بروز مشکلات قلبی و عروقی
  • کاهش ویسکوزیته خون

غلظت خون، ممکن است منجر به لخته شدن خون در پاها شود و باعث ایجاد یک بیماری دردناک و متورم به نام ترومبوز وریدی عمقی شود(علائم غلظت خون در پاها). گاهی اوقات یک لخته خون به ریه می رسد و باعث درد قفسه سینه و تنگی نفس می شود که یک وضعیت تهدید کننده زندگی به نام آمبولی ریه است. گاهی اوقات غلظت خون به جای وریدها، باعث ایجاد لخته در شریان ها می شود. تشکیل لخته خون در شریان های گردن ممکن است به مغز رفته و باعث سکته شود. تشکیل لخته خون در شریان های قلب می تواند منجر به حمله قلبی شود و لخته های خون با قطع جریان اکسیژن باعث ایجاد مشکلاتی در اندام آسیب دیده می شوند.

غلظت خون و لخته خون

درمان غلظت خون، جلوگیری از ایجاد لخته خون

برای درمان غلظت خون می توان از داروهایی همچون آسپرین برای غلظت خون استفاده کرد و یا روش های درمانی نوین و با بازدهی بهتری را انتخاب کنید. یکی از جدیدترین روش های درمان غلظت خون، انجام فلبوتومی یا همان فصد مدرن است. این روش در مرکز فصد خون ایران و به منطور درمان غلظت خون انجام می شود که خوشبختانه امروزه محبوبیت بسیار زیادی را در بین مبتلایان به این بیماری کسب کرده است.

با درمان به موقع غلظت خون، می توانید از عوارض احتمالی آن، از جمله ایجاد لخته های خون جلوگیری کنید.

درمان غلظت خون

بارگذاری...

سخن پایانی

غلظت خون ممکن است بدون هیچ علامت خاصی وجود داشته باشد و تنها با انجام آزمایش‌های دوره‌ای قابل تشخیص باشد. بنابراین، مراجعه منظم به پزشک و انجام آزمایش‌های خون، به ویژه برای افرادی که در گروه‌های پرخطر هستند، بسیار مهم است. در صورت تشخیص غلظت خون، فلبوتومی می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های درمانی موثر به کار رود. با انجام درمان فلبوتومی، می توانید خطر لخته شدن خون را به پایین ترین حد ممکن برسانید و سلامت خود را تضمین کنید.

 

منبع: +

اشتراک گذاری در:

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد *