فلبوتومی (فصد) با سرم مخصوص تحت نظر پزشک 

شنبه تا چهارشنبه 16:00 الی 21:00 / پنجشنبه 11:00 الی 18:00 / جمعه 10:30 الی 16:30

تهران، خیابان شریعتی، پایین تر از یخچال، کوچه صدیق، پلاک ۸، واحد ۱

غلظت خون دارید؟ این حرکات ورزشی را انجام دهید!

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند
این حرکات ورزشی را برای غلظت خون انجام دهید

درمان غلظت خون با ورزش تا حدی امکانپذیر است. غلظت خون بالا مشکلی اساسی است که می­تواند به لخته شدن خون و در نهایت سکته قلبی یا مغزی منجر ­شود. اگر در آزمایش­ها متوجه شدید که غلظت خون بالایی دارید هرچه سریعتر برای درمان اقدام کنید. در این مقاله روش هایی برای پیشگیری و درمان به شما پیشنهاد داده­ایم که یکی از راه های درمان غلظت خون، فعالیت بدنی و ورزش است. در این مقاله به بررسی فواید ورزش برای غلظت خون می­پردازیم، برای تضمین سلامتی خود با ما باشید.

غلظت خون چیست؟

غلظت خون، داشتن غلظت بالایی از گلبول های قرمز خون است و در آزمایش­ با افزایش تعداد گلبول های قرمز در جریان خون مشخص می شود. گاهی مغز استخوان گلبول قرمز بیش از حدی تولید می­کند. گاهی ممکن است خون دارای گلبول های سفید اضافی و سلول های لخته کننده خون به نام پلاکت باشند که این سلول ها و پلاکت های اضافی باعث می شوند خون غلیظ تر از حد طبیعی شود. در نتیجه، احتمال تشکیل لخته های غیرطبیعی خون و مسدود شدن جریان خون از طریق شریان ها و سیاهرگ ها بیشتر است.

پلی سیتمی ورا چیست؟

غلظت خون و پلی سیتمی ورا تفاوت دارند، پلی سیتمی ورا نوعی سرطان خون است که باعث می شود مغز استخوان شما تعداد زیادی گلبول قرمز بسازد که سلول های اضافی خون شما را غلیظ می کنند و جریان آن را کند می کنند و ممکن است باعث مشکلات جدی مانند لخته شدن خون شود. پلی سیتمی ورا نادر است. معمولاً به آرامی ایجاد می شود و ممکن است سال ها بدون اطلاع آن را داشته باشید. اغلب این عارضه در طول آزمایش خون به دلیل دیگری مشاهده می شود. بدون درمان، پلی سیتمی ورا می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اما مراقبت های پزشکی مناسب می تواند به کاهش علائم، علائم و عوارض این بیماری کمک کند.پلی سیستمی ورا چیست

علائم پلی سیتمی ورا

  • خارش، به خصوص بعد از حمام یا دوش آب گرم
  • بی حسی، سوزن سوزن شدن، سوزش یا ضعف در دست ها، پاها، بازوها یا پاها
  • احساس سیری بلافاصله بعد از غذا خوردن و نفخ یا درد در قسمت فوقانی چپ شکم به دلیل بزرگ شدن طحال
  • خونریزی غیرمعمول، مانند خونریزی از بینی یا خونریزی لثه
  • تورم دردناک یک مفصل، اغلب انگشت شست پا
  • تنگی نفس و مشکل در تنفس هنگام دراز کشیدن
  • چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
  • اگر علائم یا علائم پلی سیتمی ورا دارید، با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

علائم غلظت خون

علائم غلظت خون خفیف است و ممکن است تا زمانی که عوارض اساسی نداشته باشد اصلاً علائمی ایجاد نکند. گلبول‌های قرمز اکسیژن را به سلول‌های بدن می‌رسانند تا انرژی آنها را تامین کند. اما هنگامی که گلبول های قرمز اضافی در رگ های خونی باشد، جریان خون مختل، اکسیژن رسانی ناکافی و خطر لخته شدن خون افزایش می یابد.

علائم شایع غلظت خون عبارتند از:

  • سرگیجه
  • خستگی مداوم
  • سردرد
  • دشواری در تنفس
  • بزرگ شدن شکم یا پری شکم به دلیل اسپلنومگالی (طحال بزرگ)
  • خارش پوست
  • تورم مفصل دردناک، به خصوص در انگشت بزرگ پا
  • خونریزی طولانی مدت از بریدگی های جزئی
  • کبودی
  • خونریزی گوارشی، که می تواند باعث هماتوم (استفراغ خون) یا وجود خون در مدفوع شود.
  • کاهش وزن

گاهی این علائم شبیه به افزایش سطح گلوکز خون است. برای اطمینان ترجیحا هر شش ماه یک بار برای چک آپ کامل اقدام کنید تا پیشگیری لازم را انجام دهید. در مقاله علائم غلظت خون دقیق و بیشتر توضیح داده ­ایم.

چرا دچار غلظت خون می­شویم؟

غلظت خون می­تواند ناشی از یک بیماری ارثی و زمینه­ای باشد اما همیشه هم به یک بیماری زمینه ای مربوط نمی­شود و ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • قلیان و سیگار کشیدن
  • ارتفاعات بالا
  • مصرف برخی از داروها مانند استروئیدهای آنابولیک
  • کم آبی بدن

چرا دچار غلظت خون می¬شویم

غلظت خون چگونه درمان می شود؟

ممکن است پزشک به شما توصیه کند از داروهای خاص مثل آسپرین استفاده کنید اما قبل از آن حتما روش های بدون عوارضی مثل ترک قلیان، ورزش برای غلظت خون و رژیم غذایی برای غلظت خون  را امتحان کنید. تاثیر ورزش در غلظت خون را در ادامه خواهیم خواند.

تاثیر ورزش بر کاهش غلظت خون

هیچ توصیه ورزشی خاصی برای بیماران مبتلا به غلظت خون وجود ندارد. با این حال، ورزش برای غلظت خون متوسط، مانند پیاده روی، می تواند جریان خون را بهبود بخشد و خطر لخته شدن خون را کاهش دهد. حرکات کششی و ورزش های پا و مچ پا نیز می تواند گردش خون را بهبود بخشد. مقاله ای در سال 2023 با عنوان توصیه‌های تمرین بدنی برای بیماران مبتلا به غلظت خون به بررسی همین موضوع یعنی اهمیت ورزش در کنترل غلظت خون پرداخت که نتایج جالبی داشت. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که فعالیت بدنی، بر روی تصفیه و کاهش غلظت خون تاثیر بسزایی دارد و توصیه ­هایی از این بابت داشتند.

دانشمندان به این نتیجه دست یافتند که ورزش برای غلظت خون با حداقل 2 جلسه در هفته با شدت متوسط تا شدید و زمان 30-60 دقیقه در هر جلسه و استفاده از تمرین ترکیبیِ مقاومتی استقامتی بسیار کارآمد است و جریان خون را افزایش می­دهد. بعنوان مثال شما می­توانید از ورزش ­هایی مثل یوگا و فیتنس برای کاهش غلظت خون استفاده کنید. اگر علاقه­ ای به ورزش­ های گروهی ندارید، به استخر بروید و شنا یا دویدن در آب را امتحان کنید.  همچنین کسانی که از تمرین در فضای باز لذت می­برند می­توانند، پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری را امتحان کنند.

ورزش های ممنوعه: ورزش برای غلظت خون در ارتفاع ممکن نیست و فعالیت هایی مثل کوهنوردی به دلیل افزایش فشار هوا، بشدت برای غلظت خون مضر است.

از تاثیرات مثبت ورزش برای غلظت خون می­توان به افزایش ضربان قلب و بهبود جریان خون، حمل اکسیژن و اکسیژن رسانی به ارگان­ها شاره کرد که در نتیجه خون، لخته نشده و رگ­ها باز می شوند. ورزش تدریجی می تواند به بهبود سطح قدرت و انرژی و جلوگیری از لخته شدن خون کمک کند. توجه داشته باشید که مصرف زیاد آب برای بهبود این بیماری بسیار مهم است. اگر نیاز به برنامه‌های ورزشی برای مبتلایان به پلی سیتمی ورا دارید، حتما با مشورت یک پزشک و توصیه‌های پزشکی، خطرات احتمالی را شناسایی کنید و بعد با کمک یک مربی، ورزشی مناسب انتخاب کنید. زیرا با توجه به سن و شدت بیماری، ورزش های توصیه شده درمورد شما متفاوت خواهد بود.

تاثیر ورزش بر کاهش غلظت خون

معرفی حرکات ورزشی برای اجرا در خانه

برای اینکه بتوانید یک تمرین خوب داشته باشید، در اینجا چند ورزش برای غلظت خون را به شما معرفی می­کنیم، این تمرینات مناسب برای افزایش غلظت خون است که به شما کمک میکند تا آن را کنترل کنید. به یاد داشته باشید که لازم است پیش از شروع ورزش حتما 10 دقیقه بدن خود را گرم کنید. از هر تمرین 2 ست با 10 تا 15 تکرار و 30 ثانیه تا 1 دقیقه استراحت بین هر حرکت انجام دهید.

پل باسن

  1. به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید، پاها را صاف روی زمین بگذارید و دست‌ها را در کناره‌هایتان دراز کنید.
  2. پاهای خود را فشار دهید باسن خود را از زمین بالا بیاورید تا عضلات پشت باسن کاملاً کشیده شود.
  3. به آرامی به حالت اولیه برگردید و حرکت را تکرار کنید.

پل باسن

اسکات صندلی

  1. برای تقویت پاها و قسمت مرکزی بدن خود اسکات بزنید. برای شروع، کمک گرفتن از یک صندلی به شما کمک می کند تا به فرم مناسب تسلط پیدا کنید.
  2. جلوی صندلی بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. انگشتان پا کمی بیرون باشد.
  3. زانوهای خود را خم کنید و به حالت نشستن به باسن فشار بیاورید، کمرتان را پایین بیاورید تا زمانی که باسن شما صندلی را لمس کند، برای تعادل دستانتان را جلوی خود رار دهید.
  4. پاشنه ها را به سمت بالا فشار دهید و به حالت اولیه بازگردید.

اسکات صندلی

شنا سوئدی

  1. روی زانو بنشینید و دستتان را به حالت دراز کش جلوی خودتان قرار دهید. آرنج خود را در زاویه 45 درجه نگه دارید.
  2. روی سینه خود پایین بیاید و دوباره حرکت را تکرار کنید.

شنا سوئدی

لانچ ثابت

  1. پا را به عرض شانه باز کنید سپس یک پا را جلوتر قرار دهید طوریکه اگر روی زانو خم شوید، زانوی پای عقب تر زمین را لمس کند.
  2. زانوها و ران خود را خم کنید، زمانی که ران راست شما موازی با زمین است، توقف کنید.
  3. پای راست خود را به سمت بالا فشار دهید تا به حالت اولیه بازگردید. 15 بار تکرار کنید، سپس پاها را عوض کنید.

برای غلظت خون بدنسازی بهتر است یا پیاده روی؟

  • غلظت خون و پیاده روی: تمریناتی مثل پیاده روی برای حفظ سلامت قلب و افزایش استفاده بدن از اکسیژن است. با پیاده روی، به بدن خود کمک می کنید تا استفاده موثرتر از اکسیژن را یاد بگیرد. پیاده روی بسیاری از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.
  • غلظت خون و بدنسازی:  اگر به ورزش بدنسازی و استفاده از وزنه­ ها علاقه دارید، فراموش نکنید که برای بهره ­وری بیشتر از این ورزش، تعداد نفس­ های خود را بشمارید و عمیق تنفس کنید تا اکسیژن رسانی به خوبی انجام شود. همچنین نوشیدن آب زیاد توصیه می­شود.

برای غلظت خون بدنسازی بهتر است یا پیاده روی

جمع ­بندی

اساسا برنامه یا ورزش خاصی برای بهبود غلظت خون وجود ندارد اما از آنجایی که فعالیت بدنی بطور کلی جریان خون و اکسیژن رسانی را بهبود می­بخشد، می­توانیم از آن برای جلوگیری از لخته شدن خون و افزایش جریان خون کمک بگیریم. همچنین باید از ورزش­ هایی که فشار هوا در آن بالا است مانند چتربازی و کوهنوردی بشدت پرهیز کرد. در کنار آن می­توانید از توصیه های ورزشی ما برای تمرین در خانه استفاده کنید. همچنین به شما پیشنها می­دهم که از خدمات مرکز درمان غلظت خون ما استفاده کنید.

منابع: +++++

اشتراک گذاری در:

نظرات (3)

  • تخشا

    عالی و مفید بود ممنونم.
    حرکات دیگه ورزشی هم درکنارش میشه انجام داد

    پاسخ
    • mohammad

      ممنون میشیم معرفی کنید و به بالاتر رفتن سطح مقاله ما کمک کنید.

      پاسخ
    • mohammad

      اگر توضیحات و یا حرکات تکمیلی هست لطفا به ما بگید تا با نام خودتون در مقاله اضافه کنیم و پربارتر شود. فقط اینکه لطفا تخصص خود و یا منبع نوشته ها و گفته هایتان را هم ذکر کنید. ممنون

      پاسخ

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد *