فلبوتومی (فصد) با سرم مخصوص تحت نظر پزشک 

شنبه تا چهارشنبه 16:00 الی 21:00 / پنجشنبه 11:00 الی 18:00 / جمعه 10:30 الی 16:30

تهران، خیابان شریعتی، پایین تر از یخچال، کوچه صدیق، پلاک ۸، واحد ۱

نقش حیاتی مغز استخوان در بیماری غلظت خون

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

مغز استخوان در واقع یک بافت اسفنجی در داخل استخوان های شماست. مغز استخوان سلول های خونی تولید می کند و همچنین مسئول ذخیره چربی و سلول های بنیادی خاص می شود. اختلال در عملکرد مغز استخوان به انواع بیماری ها منتهی می شود. استخوان های سیستم اسکلتی بسیاری از وظایف مهم را برای بدن انجام می دهند، از حمایت از بدن گرفته تا اجازه حرکت دادن. آنها همچنین نقش مهمی در تولید سلول های خونی و ذخیره چربی دارند. بنابراین طبیعی است که وقتی نام غلظت خون را می شنویم، مغز استخوان اولین چیزی باشد که به یاد ما می آید. باید دید رابطه بین مغز استخوان و غلظت خون چیست؟ با ما تا انتها همراه باشید.

انواع مغز استخوان!

درست شنیدید، این بافت اسفنجی درون استخوان ها به دو نوع مغز استخوان قرمز و مغز استخوان زرد تقسیم می شود که هر کدام وظیفه متفاوتی داشته و با یکدیگر تفاوت دارند. اما تفاوت این دو نوع در چیست؟

  • مغز استخوان قرمز: این نوع از مغز استخوان در واقع وظیفه تولید گلبول های قرمز خون را بر عهده دارد.
  • مغز استخوان زرد: این نوع از مغز استخوان، در بدن به ذخیره چربی کمک می کند.

مغز استخوان و غلظت خون

عملکرد مغز استخوان قرمز چیست؟

مغز استخوان قرمز، در خونسازی نقش دارد. در واقع نام دیگر این عمل، تولید سلول های خونی است. سلول های بنیادی خونساز که در مغز استخوان قرمز یافت می شوند می توانند به انواع سلول های خونی مختلف تبدیل شوند، از جمله:

  • گلبول های قرمز: اینها سلول هایی هستند که برای رساندن خون غنی از اکسیژن به سلول های بدن کار می کنند. گلبول های قرمز قدیمی نیز می توانند در مغز استخوان قرمز تجزیه شوند، اما این کار بیشتر در کبد و طحال انجام می شود. (غلظت خون و بزرگ شدن طحال)
  • پلاکت ها: پلاکت ها به لخته شدن خون شما کمک می کنند. همین مسئله از خونریزی کنترل نشده جلوگیری می کند.
  • گلبول های سفید: چندین نوع گلبول سفید وجود دارد. همه آنها برای کمک به بدن شما برای مقابله با عفونت ها کار می کنند.

سلول های خونی تازه تولید شده از طریق عروقی به نام سینوسی وارد جریان خون شما می شوند. با افزایش سن، مغز استخوان قرمز شما به تدریج با مغز استخوان زرد جایگزین می شود. در بزرگسالی، مغز استخوان قرمز تنها در تعداد انگشت شماری از استخوان ها یافت می شود، از جمله:

  • جمجمه
  • مهره ها
  • جناغ سینه
  • دنده ها
  • انتهای استخوان بازو
  • لگن
  • انتهای استخوان ران
  • انتهای ساق پا

عملکرد مغز استخوان زرد چیست؟

مغز استخوان زرد، در ذخیره سازی چربی ها نقش دارد. چربی های موجود در مغز استخوان زرد در سلول هایی به نام سلول های چربی ذخیره می شوند. این چربی در صورت نیاز می تواند به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

مغز استخوان زرد همچنین حاوی سلول های بنیادی مزانشیمی است. اینها سلول هایی هستند که می توانند به استخوان، چربی، غضروف یا سلول های ماهیچه ای تبدیل شوند. از آنجایی که مغز استخوان زرد با گذشت زمان شروع به جایگزینی مغز استخوان قرمز می‌کند، اکثر استخوان‌های بدن بزرگسالان حاوی مغز استخوان زرد هستند.

بیماری های مربوط به مغز استخوان کدامند؟

مغز استخوان برای تولید سلول های خونی بسیار مهم است. بنابراین، طیف وسیعی از بیماری های مرتبط با خون، شامل مشکلاتی با مغز استخوان است. بسیاری از این بیماری ها بر تعداد سلول های خونی تولید شده در مغز استخوان تأثیر می گذارد. این باعث می شود که این شرایط، با بسیاری از علائم مشترک، مشترک باشد، از جمله:

  • تب: این مشکل می تواند به دلیل نداشتن گلبول های سفید سالم کافی باشد.
  • خستگی یا ضعف: این مشکل به دلیل کمبود هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را حمل می کند.
  • افزایش عفونت ها: این مشکل به دلیل داشتن گلبول های سفید سالم کمتر است که به مبارزه با عفونت ها کمک می کند.
  • تنگی نفس: کاهش تعداد گلبول های قرمز خون می تواند منجر به تحویل اکسیژن کمتر به بافت های بدن شما شود.
  • خونریزی و کبودی آسان: این مشکل به دلیل داشتن پلاکت های سالم کمتر است که برای کمک به لخته شدن خون شما مهم است.
  • غلظت خون: زمانی که مغز استخوان بیش از نیاز بدن، شروع به ساختن هموگلوبین کند، فرد دچار غلظت خون خواهد شد.

مغز استخوان چگونه بر غلظت خون اثر می گذارد؟

با توجه به نکاتی که ذکر شد، بخشی از فعالیت مغز استخوان مربوط به تولید گلبول های قرمز می شود. بنابراین پاسخ به این سوال بسیار ساده است. زمانی که مغز استخوان بیش از حد معمول گلبول های قرمز خونی را تولید کند، خون فرد دچار غلظت شده و ویسکوزیته آن پایین می آید. این وضعیت می تواند به دلایل مختلفی مانند اختلالات ژنتیکی، بیماری های کلیوی و یا وجود برخی تومور ها در بدن رخ بدهد.

مغز استخوان و غلظت خون

بهترین درمان برای غلظت خون

غلظت خون به خودی خود برای بدن شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما عوارض آن می تواند بر اندام های شما تاثیر گذاشته و موجب اخلال در عملکرد آن ها شوند. برای مثال، غلظت خون موجب بالا رفتن احتمال لخته شدن خون می شود و همین مسئله می تواند موجب احتمال بروز عوارض قلبی عروقی، سکته مغزی، ترومبوز وریدی عیق و… شود. همچنین با بالا رفتن غلظت خون، خون غلیظ به سختی در رگ ها جریان می یابد و به همین علت جریان آن کاهش پیدا می کند. بنابراین با توجه به این موارد، بسیار مهم است که علاوه بر استفاده از بهترین ویتامین برای غلظت خون، نسبت به درمان این بیماری نیز اقدام کنید.

این درمان می تواند شامل درمان عامل ایجاد کننده غلظت خون در بدن، و یا خود غلظت خون باشد. یکی از جدیدترین روش های درمان این بیماری، فلبوتومی می باشد. فصد مدرن، در مرکز ایران فصد به عنوان بهترین و مدرن ترین روش درمان غلظت خون انجام شده و رضایت مراجعین را در پی داشته است.

درمان غلظت خون

بارگذاری...

سخن پایانی

مغز استخوان در استخوان های سراسر بدن شما یافت می شود. دو نوع مغز استخوان وجود دارد. مغز استخوان قرمز در تولید سلول های خونی نقش دارد، در حالی که مغز استخوان زرد برای ذخیره چربی مهم است. با افزایش سن، مغز استخوان زرد جایگزین مغز استخوان قرمز می شود. غلظت خون یکی از بیماری های شایع بین افراد است که خواستگاه اصلی این بیماری در اکثر موارد، از مغز استخوان می باشد. با توجه به عوارض زیاد و خطرناک غلظت خون در بدن، درمان آن یکی از موارد بسیار مهمی است که توجه به آن می تواند سلامت کلی بدن شما را در پی داشته باشد. فلبوتومی به عنوان یکی از روش های درمان نوین غلظت خون نیز در مراکزی مانند مرکز فصد خون ایران، برای بیماران استفاده می شود.

منبع: +

اشتراک گذاری در:

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد *