فلبوتومی (فصد) با سرم مخصوص تحت نظر پزشک 

شنبه تا چهارشنبه 16:00 الی 21:00 / پنجشنبه 11:00 الی 18:00 / جمعه 10:30 الی 16:30

تهران، خیابان شریعتی، پایین تر از یخچال، کوچه صدیق، پلاک ۸، واحد ۱

هشدار! غلظت خون سلامت چشم شما را تهدید می کند!

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند
غلظت خون و چشم چه ارتباطی دارند

فشار خون بالا یک بیماری سیستماتیک است که ممکن است به شدت اندام های حیاتی مانند مغز، قلب، کلیه و چشم را در معرض خطر قرار دهد. قبل از اینکه اثرات مضر آن برای اندام ها از نظر بالینی قابل توجه باشد، به آرامی پیشرفت می کند و به تدریج به بافت آسیب می رساند. شبکیه تنها جایی در بدن است که می توانیم رگ های خونی را با استفاده از یک روش ساده و غیر تهاجمی به وضوح ببینیم: افتالموسکوپی. این روش امکان را فراهم می کند که آسیب به پشت چشم با سایر قسمت های بدن بصورت یکسان تشخیص داده شود. با ما همراه باشید تا ارتباط مابین غلظت خون و بینایی و تاثیر غلظت خون بر عضلات چشم را با یکدیگر بررسی کنیم.

غلظت خون و چشم با یکدیگر چه ارتباطی دارند؟

آیا قرمزی چشم، به معنای غلظت خون بالاست؟ علاوه بر تاثیر غلظت خون و مشکلات پوستی، این بیماری بر دیگر اندام های بدن، مانند چشم نیز تاثیرات مخربی دارد. در این شرایط و با توجه به بروز غلظت خون در افراد، کاهش جریان خون به شبکیه مشاهده می‌شود، بنابراین می‌توانیم شاهد برجسته شدن رگهای چشم باشیم. رتینوپاتی پرفشاری خون، مجموعه ای از تظاهرات چشمی است که در نتیجه فشار خون بالا در شبکیه رخ می دهد. هرچه فشار خون بالاتر و زمان تکامل بیشتر باشد، احتمال آسیب شدید به چشم و در نتیجه بقیه بدن بیشتر می شود. عوامل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است رتینوپاتی هیپوتانسیو را تشدید کنند، از جمله تصلب شرایین، سن بالا، دیابت، کلسترول بالا و تری گلیسیرید و سیگار کشیدن. رتینوپاتی را می‌توان به موارد زیر، دسته بندی کرد:

رتینوپاتی فشار خون مزمن

اکثر بیماران از این نوع فشار خون رنج می برند. آنها معمولاً در ابتدا بدون علامت هستند و نمی‌دانند که غلظت خون چه عوارضی می تواند برای چشم داشته باشد؟ اما با افزایش فشار خون، در نهایت با مشکلات بینایی و فشار چشم مواجه می شوند. این بیماری به طور تصادفی از طریق معاینه پشت چشم تشخیص داده می شوند. علائم این بیماری به شرح زیر می‌باشد:

  • کاهش منتشر یا کانونی در کالیبر عروقی.
  • تقاطع شریانی وریدی پاتولوژیک (شریانی که ورید را فشرده کرده و جریان خون را مهار می‌کند).
  • تغییر در رفلکس عروقی (مشکل در تجسم خون در داخل عروق).
  • آنوریسم شبکیه: آنوریسم میکرو و ماکرو (اتساع غیر طبیعی عروقی به ترتیب کوچک و بزرگ).

غلظت خون و چشم با یکدیگر چه ارتباطی دارند؟

رتینوپاتی فشار خون حاد

رتینوپاتی فشار خون حاد که بدخیم یا تسریع شده نیز نامیده می شود، به طور ناگهانی ظاهر شده و با فشار بالا، سردرد بد و کاهش چشمگیر بینایی مشخص می‌شود. علائم این بیماری به شرح زیر می‌باشد:

  • خونریزی های شبکیه، پیش شبکیه، مشیمیه یا زجاجیه (از طریق پارگی عروق).
  • اگزودای نرم یا سخت (رسوبات سفید متمایل به زرد ناشی از خارج شدن مواد پلاسما یا ایسکمی).
  • ادم پاپیلاری (التهاب عصب بینایی).
  • ادم ماکولا (التهاب قسمت مرکزی شبکیه).

نکته: لازم است بدانید بر خلاف باور عموم، ارتباطی ما بین غلظت خون و مگس پران چشم وجود ندارد.

درمان غلظت خون

حال سوال اینجاست که چگونه می توان از عوارض چشمی ناشی از غلظت خون پیشگیری کرد؟ آیا می توان با وجود غلظت خون، بینایی سالمی داشت؟ با توجه به اثرات غلظت خون و اختلال نعوظ و همچنین اثرات آن روی چشم، بهتر است در صورتی که غلظت خون در بدن شما تشخیص داده شد، نسبت به درمان آن اقدام کنید. بهترین و جدیدترین روش درمان غلظت خون، فلبوتومی نام دارد. در مرکز فصد خون ایران، این روش که مشابه اهدای خون انجام می‌شود، با تزریق همزمان سرم به دست دیگر همراه بوده و بنابراین از تولید مضاعف گلبول های خون جلوگیری به عمل آمده، بدین ترتیب درمان غلظت خون به سرعت و با فرایند بهتری صورت می‌پذیرد. غلظت خون و تاری دید می‌تواند برای بیماران بسیار آزار دهنده باشد.

درمان غلظت خون برای پیشگیری علايم آن در چشم

سخن پایانی

بنابر موارد گفته شده، توصیه ما به شما این است که به طور منظم و هر چند ماه یک بار، چکاپ انجام داده و در صورتی که به غلظت خون و چشم درد و یا غلظت خون و ایجاد دوبینی مبتلا بودید، نسبت به درمان سریع و مناسب آن از طریق فلبوتومی روشی برای درمان غلظت خون، اقدام کنید. درمان غلظت خون به روش فصد مدرن می‌تواند از مشکلاتی که در پی غلظت خون بالا برای شما ایجاد می‌شود، مانند تورم و قرمزی چشم ها جلوگیری کند.

منبع: +

اشتراک گذاری در:

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد *