فلبوتومی (فصد) با سرم مخصوص تحت نظر پزشک 

شنبه تا چهارشنبه 16:00 الی 21:00 / پنجشنبه 11:00 الی 18:00 / جمعه 10:30 الی 16:30

تهران، خیابان شریعتی، پایین تر از یخچال، کوچه صدیق، پلاک ۸، واحد ۱

بهترین نوشیدنی ها برای درمان کم خونی: از آبمیوه تا دمنوش های خانگی

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند
بهترین نوشیدنی آبمیوه و دمنوش برای درمان کم خونی

کمبود آهن یا کم خونی، یکی از مشکلات رایج این روزها در بین مردم است. با این حال، خبر خوب این است که می توانید برخی نوشیدنی های طبیعی را برای افزایش سطح هموگلوبین مصرف کنید. آهن توسط بدن برای ساخت هموگلوبین، پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را در بدن حمل می‌کند و به خون رنگ قرمز می‌دهد، استفاده می‌شود. کمبود آهن منجر به کاهش سطح هموگلوبین در خون می شود و به عنوان کم خونی فقر آهن شناخته می شود. پس بسیار مهم است که نسبت به پیشگیری و درمان کم خونی، اقدام کنیم. استفاده از برخی نوشیدنی های خون سازی می‌تواند در پیشگیری از کم خونی به شما کمک کند. در ادامه‌ی این مقاله به معرفی نوشیدنی های مفید برای کم خونی می‌پردازیم.

برخی تغییرات رژیم غذایی که بیماران کم خونی باید انجام دهند

هنگامی که فرد مبتلا به کم خونی است، ضروری است که غذاهای غنی از آهن و ویتامین B-12 را در رژیم غذایی خود بگنجاند و از خوردن غذاهایی مانند چیپس، ترشیجات، غذاهای تخمیری، ماهی و غیره که طبیعت ترش، تند و شور هستند خودداری کند. میوه های خون ساز و سبزیجاتی مانند انار، انگور فرنگی (املا)، پرتقال، انجیر، سیب، اسفناج، چغندر، گوجه فرنگی و کلم باید به طور منظم در وعده های غذایی گنجانده شوند. ترکیبات غنی از پروتئین مانند حبوبات (برنج قهوه ای، مونگ، طوار و ماسوردال) یا گوشت (مرغ، گوشت گوسفند) و دانه هایی مانند شنبلیله، کنجد و گشنیز برای بیماران کم خون مفید هستند، زیرا سرشار از آهن و مواد مغذی مهم هستند.

نوشیدنی های سالم برای افزایش سطح هموگلوبین

از آنجایی که به هر علت، احتمال بروز کم خونی در افراد مختلف، چه به صورت دوره ای و چه به صورت دائمی وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود که با مصرف برخی نوشیدنی های خونساز، نسبت به پیشگیری از کم خونی و درمان سریع کم خونی شدید اقدام کنید. این نوشیدنی ها را می‌توان در دسته آبمیوه های خونساز قرار داد:

1. آب آلو

آلو یک منبع غنی و سرشار از آهن است که تحقیقات ثابت کرده، مصرف 240 میلی لیتر، مطابق یک فنجان آب آلو، 2.8 میلی گرم آهن و معادل 17 درصد از نیاز روزانه بدن ما را به آهن تامین می‌کند. بنابراین می‌توانیم بگوییم یکی از منابع غنی آهن و افزایش گلبول های قرمز، آب آلو است و مصرف آن به بهبود و پیشگیری از کم خونی کمک خواهد کرد.

2. آب چغندر

آب چغندر هم مانند آب آلو، یکی از مهم ترین و بهترین آبمیوه‌های خون ‌ساز محسوب می‌شود.آب چغندر سرشار از مواد مغذی مانند فولات، پتاسیم، منگنز، ویتامین C و آهن است. به همین علت نوشیدن آب چغندر می‌تواند جذب اکسیژن در گلبول های قرمز را تسریع کرده و بهبود ببخشد. آب چغندر تاثیرات بسیار مثبتی در حوزه کم خونی دارد و این تاثیرات به تفکیک مواد موجود در این ماده به شرح زیر می‌باشد:

  • آهن: می‌توان گفت، هر 100 گرم چغندر، به طور میانگین حاوی 0.8 میلی گرم آهن است. همانطور که گفته شد، آهن، یکی از عناصر مهم در تولید هموگلوبین است و در نتیجه مصرف منظم آب چغندر می‌تواند سطح هموگلوبین خون را بهبود بخشد و در نهایت سبب اکسیژن رسانی بهتر به بدن شود.
  • فیبر: فیبر موجود در چغندر و آب چغندر، می‌تواند منجر به بهبود فرآیند هضم غذا در بدن شود و به جذب آهن کمک کند.
  • ویتامین ها: ویتامین ها و مواد معدنی موجود در چغندر مانند ویتامین C، می‌توانند در افزایش سطح آهن و کمک به جبران کمبود آهن، نقش مثبتی داشته باشند.
  • اثر ضد التهاب: یکی از مواد موجود در چغندر، به نام بتانین، دارای تاثیرات ضد التهابی است که می‌تواند به طور کلی در بحث سلامتی و پیشگیری از مشکلات خونی، کمک کننده باشد.

آب چغندر یکی از بهترین نوشیدنی ها برای درمان کم خونی

3. شیک پروتئین نخود

استفاده از حدود 20 گرم پروتئین نخود در روز، می‌تواند به طور میانگین چیزی در حدود 30 درصد از نیاز روزانه بدن ما به آهن را تامین کند. توجه داشته باشید که این مقدار در مقایسه با پودر های پروتئینی دیگری مانند آب پنیر، دارای آهن بیشتری می‌باشد. شما می‌توانید این پودر پروتئین نخود را به اشکال مختلفی از جمله، شیک و یا اسموتی جهت جبران کم خونی مصرف کنید.

4. دمنوش نعنا

شاید بپرسید که در بین دمنوش های مختلف، کدام دمنوش خون ساز است؟ برگ های نعنا به طور غیر قابل باوری دارای مقادیر زیادی آهن هستند، به طوری که در هر 100 گرم برگ نعنا، حدود 15.6 میلی گرم آهن وجود دارد که این مقدار برای ما بسیار مفید است. پیشنهاد می‌شود که روزانه حداقل یک فنجان دمنوش نعنا استفاده کرده و از خواص بی‌نظیر بهترین دمنوش خون ساز بهره‌مند شوید.

برای تهیه دمنوش خون ساز قوی نعنا، تنها کافیست برگ های نعنا را با نصف فنجان آب، مقداری زنجبیل و کمی آبلیمو مخلوط کنید.

دمنوش نعنا یکی از بهترین نوشیدنی ها برای درمان کم خونی

5. اسموتی توت سیاه

توت سیاه نیز یکی دیگر از منابع مهم و خوب آهن است که با مصرف یک فنجان از عصاره‌ی آن، 3.22 میلی گرم آهن وارد بدن ما می‌شود. به علاوه‌ی این که توت سیاه همانند چغندر، سرشار از ویتامین C است که این ویتامین نیز به جذب بهتر و سریع تر آهن کمک خواهد کرد.

6. آب انار

آب انار بهترین آب میوه برای کم خونی است. این نوشیدنی به علت وجود مواد و ویتامین هایی مانند ویتامین آ، ویتامین E و ویتامین C برای پیشگیری و درمان کم خونی بسیار مفید بوده و همچنین اسید ASCORBIC موجود در انار، سبب بهبود جذب آهن در بدن خواهد شد. آب انار همچنین در بهبود سلامت قلب و عروق و فشار خون نیز تاثیر مثبت بسیار بالایی دارد.

آب انار یکی از بهترین نوشیدنی ها برای درمان کم خونی

7. اسموتی اسفناج، بادام هندی و تمشک

بادام هندی، تمشک و اسفناج، هر کدام به صورت جداگانه یک منبع غنی و عالی برای آهن به شمار می‌آیند. حال با ترکیب آنها و استفاده به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه، می‌توانیم تمامی خواص موجود در آنها را در یک جا استفاده کنیم. این نوشیدنی به علت طعم خوبی که دارد، جزو نوشیدنی های مناسب برای کودکان محسوب می‌شود.

8. آب هویج

آب هویج دارای مقدار زیادی از ویتامین A و یکی از آبمیوه خانگی پر طرفدار در بین مردم است. ویتامین A موجود در آب هویج، آن را به یکی از بهترین منابع نوشیدنی برای کمک به بهبود کم خونی تبدیل کرده‌است.

سخن پایانی

همان قدر که غلظت خون برای بدن مضر است و مشکلات زیادی را برای مبتلایان ایجاد می‌کند، کم خونی نیز به همان اندازه می‌تواند برای شما مشکل ایجاد کند، از طرفی ممکن است برخی افراد هر دوی این مشکلات را باهم تجربه کنند، بنابراین بهتر است که در قدم اول نسبت به پیشگیری از آن و سپس در صورت ابتلا به کم خونی، در جهت درمان آن در مرکز فصدخون ایران، قدم بردارید. درمان کم خونی با نوشیدنی و دمنوش های طبیعی، برای شما بدون عوارض بوده و با مزایا و نکات مثبت دیگری نیز همراه است.

اشتراک گذاری در:

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد *